Aspen Dialogues on National Interest

Institutul Aspen România şi German Marshall Fund of the United States au decis să iniţieze, în colaborare, un ambiţios proiect intitulat "Dialoguri asupra interesului naţional". Acesta îşi propune să realizeze o comunitate de expertiză în măsură să articuleze o versiune completă, competentă şi actuală a ideii de interes naţional românesc.
Cea mai vizibilă deficienţă a abordărilor din spaţiul public şi privat asupra subiectelor normal asociate interesului naţional este legată de însăşi definirea conceptului şi a ariei sale de incluziune. Dacă este definit prea larg, acesta devine inoperant, compromisurile şi prioritizările obligatorii în acest domeniu devenind şi ele imposibile. Dacă este definit prea îngust, creează riscuri şi vulnerabilităţi semnificative de planificare şi acţiune politică şi economică.
 
În societatea occidentală, subiectul interesului naţional este supus unor dezbateri intense încercuri de experţi şi face subiectul unor consultări largi între reprezentanţi ai mediilor politic, economic şi de expertiză. Atât în societăţi în care termenul este adesea invocat, cât şi în cele în care este tratat cu discreţie, subiectul este abordat cu maximă seriozitate de instituţii şi comunităţi specializate. Numai că instituţiile publice, care au uncvasi-monopol pe dimensiunea politică a exerciţiului, nu au şi nu pot să aibă monopol asupra definiţiei sale. De aceea este nevoie de platforme specializate în dialog public-privat pentru gestionarea evolutivă a interpretării conceptului de interes naţional. În România, auzim adesea despre interesul naţional. De fapt, puţine concepte sunt atât de des abuzate ca acesta. Fie că este folosit ca argument pentru decizii, fie că este instrument de criticat lipsuri ale puterii momentului, interesul naţional este o armă folosită de jurnalişti şi de politicieni, dar rareori este subiectul unui acord naţional şi aproape niciodată al unui dialog de substanţă.

În contextul actual, în plină criză economică şi financiară, cu presiuni semnificative asupra creşterii economice, locurilor de muncă, veniturilor salariale, dar şi fiscale, şi în proces de schimbare a echilibrelor globale de putere, este cu atât mai importantă o încercare de clarificare a interesului naţional românesc. La nivel naţional şi regional, schimbarea climatului de securitate în spaţiul mediteranean, evoluţia relaţiilor SUA-Rusiaşi NATO-Rusia, problematica Orientului Apropiat şi, mai ales, dosarul iranian, emergenţa Turciei şi mutarea centrului de greutate strategic în Pacific şi Asia de Sud Est sunt doar câteva din elementele politice care merită considerate. De asemenea, fenomene economice legate de globalizare, energie, migraţia forţei de muncă, pieţe regionale, dar şi investiţii şi competitivitate, fac obligatorie o evaluare constantă a definiţiei interesului naţional, atât în componenta sa evolutivă, cât şi în cea statornică.

Realităţile regiunii şi evoluţia alianţelor şi spaţiilor politice relevante pentru România sunt interpretabile doar prin prisma clarităţii interesului naţional. Cu excepţia notorie a integrării în NATO şi UE (care au fost subiecte de acord practic absolut al clasei politice), puţine subiecte, şi cu atât mai puţine demersuri, sunt imune la viziuni contradictorii. În teorie, în România există un acord al clasei politice legat de interesul naţional. În lipsa definiţiei clare a obiectului interesului naţional, acest acord nu produce efecte. Este greu să subestimăm importanţa unei abordări mature şi competente a subiectului care să permită guvernului, clasei politice şi analiştilor să se poziţioneze, să influenţeze şi, mai ales, să desfăşoare suma de acţiuni având ca scop realizarea interesului naţional. Ambiţia, continuitatea şi relevanţa internă şi externă a politicilor strategice şi a deciziilor subiacente, depind de existenţa acestui acord.

Pentru a face acest demers cât mai practic şi util cu putinţă, cele două instituţii neguvernamentale partenere au decis să se rezume la interesul naţional înţeles în aria convergenţei dintre securitate, stabilitate şi dezvoltare. Abordarea proiectului priveşte sensul strict politic şi economic al acestora. Astfel, aspectele de tip demografie, educaţie, sănătate sau cultură vor face parte din analiză şi dezbateri doar în măsura în care sunt esenţiale pentru aspecte politice şi economice şi implică decizie strategică. Dacă o delimitare clară este dificil de stabilit, rămâne o importantă chestiune de disciplină a procesului ca acesta să rămână circumscris acestor jaloane. Ne propunem să facem în mod sistematic, la fiecare trei ani, acest exerciţiu spre beneficiul întregii clase politice, mediului guvernamental dar şi economic şi corporatist din România.

Pentru aceasta, am invitat un grup restrâns, dar extrem de competent, de experţi, politicieni, oameni de afaceri, analişti şi jurnalişti care, participând cu titlu personal, să propună o ordonare a subiectului interesului naţional. La sfârşitul unui ciclu de întâlniri ne propunem să redactăm împreună un produs de sinteză care să fie de uz public.

Aspen Community

  • Mircea Geoana

    Mircea Geoana is the founder...

    more
  • Mariana Gheorghe

    CEO, OMV Petrom S.A.
    Chief Executive Officer more

  • Florin Pogonaru

    President, Romanian Businessmen's Association
    Florin...

    more
  • Roberto Musneci

    Senior Partner, Serban & Musneci
    Dr. Roberto...

    more